Gettysburg

6 augustus 2014 - Gettysburg, Pennsylvania, Verenigde Staten

Deze ochtend vanuit Washington vertrokken, richting Gettysburg, waar 1 van de belangrijkste veldslagen van de Amerikaanse Burgeroorlog werd uitgevochten, en de belangrijkste die op bodem van de 'Noorderlingen' (Unionisten) werd gevochten. Generaal Lee, aanvoerder van de Zuiderlingen (geconfedereerden) dacht een goede kans te maken om te winnen, en gedurende 3 dagen probeerde hij de Noorderlingen, aangevoerd door Generaal Mead te omsingelen en zich te laten overgeven.  Op dag 3 besloot hij de blauwbloezen door het midden aan te vallen, wat uiteindelijk leidde tot de dood van minstens 9000 soldaten op enkele uren tijd.

De omvang van het slagveld is enorm indrukwekkend, de uitleg door onze gids gegeven was dat evenzeer.  Het was duidelijk een man die er zijn hobby van had gemaakt zoveel mogelijk details over de lokale bevolking in die tijd te achterhalen. Ook de films en cyclorama in het Visitors centre waren zeker de moeite van het bezoek waard.

Na ons bezoek aan Gettysburg reden we verder richting Lancaster en Lancaster County, en na een lange rit (waarvan de laatste uren doorgingen in het donker, doorheen heuvels en dalen, gehuld in de mist) kwamen we uiteindelijk, om 11h00 pm aan in Corning, waar we overnachten.

1. Hilda:
    9 augustus 2014
    Zeer indrukwekkend die oorlogsverhalen.