white mountains

12 augustus 2014 - Jackson, New Hampshire, Verenigde Staten

Na het ontbijt deze ochtend vertrokken richting de White Mountains.  Waarvan we dachten dat het een korte rit zou worden, werd uiteindelijk toch een reis van 4 1/2  uur, die ons wel langs mooie landschappen voerde.  Na het inchecken in ons hotel (waar we de boodschap kregen op te passen voor zwarte beren en ze zeker niet te slaan...althans dat is wat Guy eruit begreep...in werkelijkheid zei de receptioniste:"don't feed the bears", niet "don't hit the bears"), reden we nog de hoogste berg van de white mountains op, Mount Washington.  De rit erheen was redelijk spannend, langs een weliswaar meestal mooi geasfalteerde weg, maar zonder enige berm erlangs en met een diepe afgrond er vlak naast.  Het uitzicht boven was fenomenaal, in de mist...

Hierboven werd in 1934 de hoogste windsnelheid ooit gemeten door een mens, nl. 231 mijl/uur.  Enkel in Australie werd sindsdien een nog hogere windsnelheid opgemeten, maar niet door een door de mens bediende anemometer, nl. in 1996 werd 256mijl/uur opgemeten tijdens een typhoon.

Het hotel, boven op de berg, nog steeds aanwezig, maar uiteraard niet meer in gebruik, gaf wel een mooi beeld van het comfort toen aanwezig op deze hoogte.