Rit langs de golf van Maine, langs route 1

14 augustus 2014 - South Berwick, Maine, Verenigde Staten

Na het ontbijt in het hotel in Bar Harbor zijn we bij een miezige regen vertrokken, zuidwaarts, rijdend langs route 1 (highway), gedeeltelijk route 1A.

Onderweg klaarde het geleidelijk aan op, en werd het alsmaar warmer, waardoor onze kledij die we 's ochtends aantrokken, na de middag veel te bedekkend bleek te zijn.  Rond 15h00 kwamen we aan in het kustplaatsje Kennebunkport, waar veel rijke Amerikanen een vakantiehuis(je) blijken te hebben.  Een korte wandeling langs de dijk leerde ons dat we inderdaad te warm gekleed waren; dan maar omkleden in de auto!

Jammer genoeg hebben we niet veel van het - op het eerste zicht mooie en gezellige - stadje gezien, wegens... geen parkeerplaats op wandelafstand gevonden.

Uiteindelijk, na ettelijke vergeefse zoektochten naar een parkeerplaats, toch maar doorgereden naar onze volgende overnachting: bed en breakfast Riverhouse in South Berwick.  Het was de enige bed en breakfast die we gereserveerd hadden; ook de enige die ik vond tussen de mogelijkheden op booking.com.  Het blijkt niet echt een bekend begrip te zijn in de VS.  Benieuwd wat dat zou worden... Na wat zoeken reden we uiteindelijk een - bijna - doodlopende residentiele straat in, waarin, achterin een vrij lange oprijlaan (naar Europese normen) de B&B stond... Gewoonweg fantastisch!  Niet alleen het huis met de ligging (aan een rivier, die de grens vormt tussen Maine en New Hampshire), maar ook onze gastheer, Marc Zimmer.  Hij was in een lang verleden werkzaam op Wall Street en besliste na 9/11 ermee te stoppen, toen amper begin 40...  Na een recente reis in Europa, waarbij hij steeds verbleef in B&B's, besloot hij er zelf een te starten in zijn woonhuis, meer uit nood aan sociaal contact dan om iets anders.  Sociaal is hij zeker, gastvrij ook!  Ook de andere gasten waren zeer vriendelijke en aangename mensen: een koppel uit Philadelphia, onderweg naar hun zomerhuis in South Harbor, op Desert Island (waar wij net vandaan kwamen), een koppel uit Quebec, op vakantie in Maine en met het voorstel de kinderen volgend jaar naar hen te sturen om Frans te leren, en 2 studenten uit Vallodalid in Spanje.

We hadden een zeer aangenaam verblijf en een gelukkige afwisseling met de onpersoonlijk en oppervlakkige contacten in de hotels waar we tot nu toe logeerden!